Konvertering​

Oikos blev før årsskiftet en del af Faster Andelskasse. Vi er derfor gået i gang med at skifte datacentral, så Oikos og Faster får fælles IT-system. For Oikos' kunder betyder det, at de vil få nye kontonumre og reg.nr., betalingskort, netbank, mobilbank mm.

Vi sørger for, at vores kunder mærker så lidt til konverteringen som muligt, men der er alligevel et par ting, vi ikke kan klare selv. På denne side kan de kunder, der er berørt af konverteringen finde information og få svar på hyppigt stillede spørgsmål. 

Hvis du som kunde ikke får svar på dine spørgsmål her, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte os på oikos@faster.dk eller 33 36 23 32.

In English: Information about the data migration and merger

Sådan foregår konverteringen:

  1. Først kontakter vi dig
    ​Det første der sker er, at vi kontakter dig pr. mail (har vi ikke din emailadresse, kontakter vi dig telefonisk eller via post). Når du bliver kontaktet om konverteringen, er det fordi, vi er gået i gang med at flytte dit kundeforhold fra den ene datacentral til den anden. Hvis du ikke har hørt fra os endnu, er det fordi du endnu ikke er berørt. I så fald skal du bare vente på, at du hører fra os.

  2. Så venter vi på, at du får dit nye betalingskort​
    ​Hvis du har betalingskort hos os, bestiller vi et nyt Visa/Dankort eller Mastercard Debit til dig. Mens vi venter på, at kortet bliver produceret og sendt med posten (det tager som regel 7-10 arbejdsdage), skal du ikke foretage dig noget. Du benytter bare dine konti og kort, som du plejer.

    Bemærk: Hvis du ikke har et betalingskort, springer vi pkt. 2-4 over.

  3. Så aktiverer du kortet
    Når du har fået det nye betalingskort med posten, skal du sørge for at aktivere det hurtigst muligt uden dog at benytte det. Når du aktiverer kortet, ved vi, at du er klar til at blive flyttet. Kortet hører til din nye konto, så det kan/skal ikke bruges, før resten af konverteringen er på plads.
  4. Så kontakter vi dig igen
    ​Når vi kan se, at du har aktiveret kortet kontakter vi dig inden for et par dage via mail eller telefon for at guide dig i gennem den videre proces. Det er vigtigt, at du venter på, at vi kontakter dig, da vi ikke kan håndtere alle kunder på én gang.
  5. Så flytter vi dig til det nye system
    ​Når vi kontakter dig, sker der følgende:
    ​- Vi beder dig logge ind i vores nye netbank, hvor du vil kunne se din(e) nye konto/konti
    ​- Vi beder dig tage dit nye kort i brug og klippe det gamle over
    ​- Vi flytter din saldo til din(e) nye konto/konti
    ​- Vi flytter dine betalingsservice-aftaler og faste overførsler
    ​- Vi flytter din NemKonto
  6. Og så skal de sidste ting på plads
    ​Til sidst er der et par ting, du selv skal sørge for. Se listen nedenfor.

Hvad skal du selv sørge for?

Vi flytter din NemKonto, betalingsservice-aftaler og faste betalinger, så det skal du ikke selv ordne. Til gengæld skal du huske, at:

  • ​Du skal give din arbejdsgiver besked om dit nye kontonummer, hvis din løn ikke udbetales til NemKonto
  • Du skal oplyse dit nye kontonummer til familie, venner m.fl., hvis de plejer at overføre penge til dig
  • Hvis du bruger MobilePay, skal du både ændre modtagerkonto og kortoplysninger
  • Når du er konverteret til det nye system, kan du ikke længere bruge din gamle konto og kort, og du vil heller ikke kunne logge ind i den gamle netbank, så det vil være fornuftigt at gemme en kopi af dine kontoposteringer
  • Du skal ændre dine kortoplysninger, hvis du er tilmeldt rejsekort, abonnementer, Netflix osv.

Faktaboks

  • Andelskassen Oikos​ og Faster Andelskasse blev sammenlagt d. 20. december 2019
  • Andelskassen Oikos fortsætter som binavn under Faster Andelskasse
  • Jan Kirkensgaard er adm. direktør for den sammenlagte andelskasse
  • Allan Andersen er filialdirektør for Oikos
  • For at blive en ​del af Faster Andelskasse er det nødvendigt, at Oikos skifter datacentral
  • Oikos' kunder skal flyttes fra SDC til BEC
  • Konverteringen gik i gang i januar 2020 og forventes afsluttet i juni 2020
  • Her på siden er der løbende opdateringer til Oikos' kunder, så de kan følge med i konverteringen
  • Nederst på siden er der svar på hyppigt stillede spørgsmål
  • De nye fælles vedtægter kan hentes her: Vedtægter

Vidste du?

Som en del af Faster Andelskasse, har Oikos fået nogle nye muligheder, blandt andet:

  • Straks-overførsler
  • SEPA
  • Mastercard (Debit og Credit)
  • Investering
  • Pension
  • Forsikring
  • Kontoudskrifter mm. i e-Boks
  • Automatiske sms'er ifm. med transaktioner, overtræk, saldooplysninger osv.  

​Om Faster Andelskasse

  • Faster Andelskasse blev stiftet i 1919 og kunne altså fejre 100 års jubilæum sidste år
  • ​Faster har hovedsæde i Astrup, som ligger i nærheden af Skjern i Vestjylland
  • Faster Andelskasse har 13 medarbejdere
  • Læs mere på www.faster.dk

Hyppigt stillede spørgsmål om konverteringen

  1. Hvorfor kan jeg ikke beholde mit gamle kontonummer og kort?
    ​Det er desværre ikke muligt at overføre kontonumre mellem de to datacentraler, så der er ingen vej udenom. Alle kontonumre skal skiftes. Betalingskort er koblet til en specifik konto, så når kontonumrene ændres, er det også nødvendigt at få nye kort.
  2. Hvad er Oikos' nye reg.nr. og SWIFT/BIC?
    ​Oikos får samme numre som Faster, dvs. at kunder, som er konverteret til den nye datacentral skal bruge reg.nr. 5958 og SWIFT/BIC FAANDK21.
  3. Hvad skal jeg selv sørge for?
    Se ovenfor i afsnittet "Hvad skal du selv sørge for?"
  4. Kan jeg beholde min pinkode?
    Nej, du kan desværre ikke beholde din gamle pinkode. Du får derfor en ny pinkode med posten et par dage efter dit nye kort.

Hyppigt stillede spørgsmål om sammenlægningen

  1. Hvorfor er Oikos og Faster blevet sammenlagt?
    Med baggrund i den stigende finansielle regulering og de mere komplekse, administrative opgaver har Faster Andelskasse og Andelskassen Oikos valgt at en sammenlægning vil være til gavn for begge parter. Læs mere i de to fælles pressemeddelelser "Faster Andelskasse og Andelskassen Oikos ønsker sammenlægning" og "Faster Andelskasse og Andelskassen Oikos er nu sammenlagt".
  2. Skifter Andelskassen Oikos navn til Faster Andelskasse?
    ​Det korte svar er nej. Men Oikos er blevet en del af Faster, hvilket betyder, at det er Faster Andelskasses CVR-nummer, der fortsætter. Andelskassen Oikos er blevet tilført som et binavn, så Oikos vil på denne måde fortsætte med at hedde Andelskassen Oikos (men nu som en del af Faster Andelskasse).
  3. Får jeg ny rådgiver?
    ​Nej, du vil stadig have Oikos' medarbejdere som dine primære kontaktpersoner. Hvis der er travlt på kontoret, kan du opleve at blive stillet videre til personlig betjening hos Faster.
  4. Hvad sker der med Oikos' arbejde med mikrofinans?
    ​Oikos har stadig mikrofinans som et kerneområde. For eksempel er Oikos i øjeblikket meget aktiv i projektet Mikrofinans til flygtninge i Danmark.

Den nye bestyrelse

Poul Fomsgård Jensen (formand)

Merete Poulsgaard Bilberg (næstformand)

Kim Valbum 

Steen Dammark Nielsen 

Morten Højbo Jansen 

Henrik Engell Petersen

Karl Ejler Andersen

Det nye repræsentantskab

Valgkreds vest:

Poul Fomsgård Jensen (formand)

Merete Poulsgaard Bilberg (næstformand)

Steen Dammark Nielsen

Morten Højbo Jansen

Henrik Engell Petersen

Karl Ejler Andersen

Laila Korsholm Kjær

Lise Bank Bonde

Peder Solsø Thomsen

Bent Kjær

Jan Vestergaard

Jakob Bonde

Jørgen S. Madsen

Svend Vestergaard

Finn Bilberg

Geertrudia J. Luitjens

Erling Gaasdal

Anna-Mette Jacobsen

Valgkreds øst:

Kim Valbum

Ivor P. Jørgensen

Toke Reichstein

Kristine Kaaber Pors

Mathilde Heegaard Bausager

Jørgen Thomsen

FasterOikos​

​Sjælland:
Ved Stranden 20, 1. sal, 1061 København K

Telefon: 3336 2332

E-mail: oikos@faster.dk 

​​

Jylland:

​Højevej 18, Astrup, 6900 Skjern

Telefon: 9648 7000

E-mail: info@faster.dk

CVR: 21769916

Finanstilsyn

Cookiedeklaration

Åbningstider​

Mandag​ 10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

Tirsdag ​ 10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

​​​Onsdag  10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

​​Torsdag 10 - 17​   (telefonerne lukker kl. 17)

​​Fredag ​  10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

​​​

Kundemøder aftales naturligvis også uden for åbningstiden.​

​​