Daglig økonomi

Her kan du læse mere om de mest almindelige kontoformer og serviceydelser, som gør det lidt lettere at få hverdagen til at fungere. Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål.

Lønkonto

​Med en lønkonto kan du holde styr på din daglige økonomi.

Du kan f.eks. bruge din lønkonto til lønudbetaling, NemKonto, visa/dankort, betaling af indbetalingskort, faste overførsler, betalingsservice/pbs og overførsler til/fra udlandet.

Hvis du ønsker at have fælles lønkonto med din ægtefælle eller partner, er det en mulighed at dele kontoen. Du kan selv navngive dine konti i netbanken.

Det koster 108 kr. om året at have en lønkonto.

NemKonto

​​Det er lovpligtigt for alle borgere i Danmark at have en NemKonto. 

En NemKonto er en helt almindelig konto, som du har i forvejen (oftest en lønkonto). Alle udbetalinger fra det offentlige sker automatisk til din NemKonto, og mange arbejdsgivere udbetaler automatisk løn til medarbejderens NemKonto.​ 

Du kan kun have én NemKonto. Du vælger selv, hvilken konto, der skal være din NemKonto.

Budgetkonto

Med en budgetkonto kan du holde styr på dine månedlige udgifter.

Her kan du vælge at tilmelde dine betalinger til betalingsservice, oprette faste overførsler og betale indbetalingskort. Det kan være en god idé at lave et årsbudget, så du er forberedt på større udgifter.

Hvis du har brug for hjælp til at lægge et budget, er du altid velkommen til at kontakte os.

Opsparingskonto

​Hvis du ønsker at spare penge op, kan du åbne en opsparingskonto. 

Vi har forskellige typer konti afhængig af beløbsstørrelse og bindingsperiode. ​Du kan se vores aktuelle opsparingskonti og rentesatser her.

Hvis du vil åbne en børneopsparing, kan du læse mere her.

Alle pengeinstitutter er sikret gennem Garantiformuen. Derigennem er alle indskud op til 100.000 euro sikret for alle kunder.​

Betalingsservice

Du kan tilmelde dine regninger til betalingsservice, så de bliver betalt helt automatisk. Hver måned modtager du en betalingsoversigt, så du får det fulde overblik over dine regninger.

Du kan selv administrere dine betalingsserviceaftaler i netbanken ved at klikke på Aftaler og dernæst Betalingsaftaler i venstre sidemenu. Her kan du både tilmelde/afmelde aftaler og afvise enkelte betalinger. Du kan også sende os en mail, så ordner vi det for dig.

Betalingsservice-oversigterne er tilgængelige i netbanken. Hvis du i stedet ønsker at modtage dem i papirform med almindelig post, er det også en mulighed.

Indbetalingskort

​Du kan betale dine indbetalingskort på flere måder.

Du kan selv lave betalingen i netbanken ved at klikke på Betal og overfor og dernæst Betal indbetalingskort i venstre sidemenu. Det koster 1 kr. i gebyr, som bliver trukket på din konto ved månedens udgang.

Du kan også sende oplysningerne til os pr. mail eller med post. Så betaler vi regningen for dig og tilmelder den betalingsservice, hvis du ønsker det. Det koster 30 kr. i gebyr, som bliver trukket på din konto med det samme.

Du er også altid velkommen til at komme forbi vores kontorer i åbningstiden. Så betaler vi indbetalingskortet for dig, hvilket koster 30 kr. i gebyr.

Faste overførsler

​Hvis du ønsker at overføre et fast beløb til den samme modtager, kan du oprette en fast kontooverførsel. 

Du kan oprette en fast overførsel mellem dine egne konti - for eksempel fra din lønkonto til din budgetkonto - og du kan også lave en fast overførsel til en konto i et andet pengeinstitut.

Du kan selv oprette dine overførsler i netbanken ved at klikke på Aftaler - Opret fast overførsel  i venstre sidemenu. Klik på Aftaler - Betalingsaftaler - Faste overførsler, hvis du vil ændre/slette en eksisterende aftale.

Hvis du ønsker hjælp til at oprette en fast overførsel, er du velkommen til at sende os en mail med oplysninger om beløb, afsenderkonto, modtagerkonto, betalingsfrekvens, tekst til modtager samt dato for første overførsel. Vi kan også ændre/slette en eksisterende aftale for dig.

Kontooverførsler​

​Når du overfører penge til en anden konto i Oikos, bliver beløbet overført med det samme. Overførslen er gebyrfri. Det gælder uanset om du selv laver overførslen i netbanken eller beder os om at gøre det for dig.

Hvis du vil overføre penge til en konto i et andet pengeinstitut, kan du bruge netbanken. Her kan du vælge mellem to overførselstyper: en standardoverførsel eller en sammedagsoverførsel. En standardoverførsel er fremme den efterfølgende dag, mens en sammedagsoverførsel modtages samme dag. Bemærk, at en sammedagsoverførsel skal laves senest kl. 12:45. ​Når du laver en overførsel i netbanken, koster det 1 kr. Gebyret bliver trukket på din konto ved månedens udgang.

Hvis du ønsker, at vi overfører penge for dig, kan du sende os en mail med oplysninger om beløb, modtagerkonto og tekst til modtager. Det koster 30 kr. i gebyr, som bliver trukket på din konto med det samme.

Bemærk, at Andelskassen Oikos ikke kan overføre eller modtage straksoverførsler. 

Overførsler til og fra udlandet

Du kan overføre penge til udlandet på to måder. 

Du kan selv overføre beløbet i netbanken. Det gør du ved at klikke på ​​Betal og overfør - Overførsel til udlandet i venstre sidemenu. Første gang du ønsker at lave en udenlandsk overførsel, bliver du bedt om at aktivere funktionen og godkende med dit NemID. Det er gratis at overføre i EUR til EU-lande, mens overførsler i anden valuta koster 50 kr. En overførsel til lande udenfor EU koster ligeledes 50 kr. 

Vi kan også lave overførslen for dig. Send os en mail med oplysninger om beløb, valuta, IBAN, SWIFT/BIC, betalingsformål samt navn og adresse på modtager. Det koster 200 kr. i gebyr, når vi overfører for dig. 

Bemærk, at du ved betalinger til EU/EØS-lande som minimum skal indtaste IBAN-nr. og modtagers fulde navn. Ved overførsler til andre lande skal du desuden angive modtagerens adresse samt betalingsformål.

Når du vil modtage overførsler fra udlandet, skal du oplyse din kontos IBAN-nummer samt Oikos' SWIFT/BIC. Du kan finde dine IBAN-numre i netbanken ved at se under kontovilkår. Vores SWIFT/BIC er ANOKDK21.  ​

Kontanter

Vi har en mindre kontantbeholdning i Århus og København.

Hvis du har kontanter, du gerne vil indsætte på din konto, er du velkommen i åbningstiden. Har du brug for at hæve mindre beløb, kan du ligeledes komme forbi i vores åbningstid. Har du brug for at hæve større beløb, må du gerne kontakte os nogle dage i forvejen.

Bemærk, at vi i følge hvidvaskloven skal indhente oplysninger om kontante ind- og udbetalinger over 10.000 kr. Du vil derfor blive bedt om at udfylde dette skema i banken.

​Det er gratis at hæve og indsætte kontanter. Det er altid en god idé at medbringe legitimation i banken.​

​Automathævninger

​Oikos har ikke sin egen hæveautomat, men hvis du har et visa/dan​kort, kan du hæve kontanter i andre bankers automater. Det koster 5 kr. i gebyr, som bliver trukket på din konto ved månedens udgang.

Du kan hæve 2000 kr. i alt pr. døgn i alle hæveautomater. I udvalgte automater kan du hæve op til 6000 kr. Se listen over banker, hvor du kan hæve 6000 kr. her.

​​

Hvis du har et hæ​vekort, kan du hæve penge i udvalgte automater. Det er gratis at hæve penge med et hævekort.​ Du finder listen over hæveautomater til hævekort her.

Valuta

​Oikos kan ikke være behjælpelig med at veksle kontanter til/fra udenlandsk valuta. Der henvises i stedet til vekselbureauer.

Hvis du har brug for euro, har du mulighed for at hæve kontanter i flere af de større bankers hæveautomater med dit Visa/Dankort. I enkelte automater kan du også hæve dollars, britiske pund og svenske kroner. Besøg bankernes hjemmesider for at se, hvilke hæveautomater, der har udenlandsk valuta.

Husk, at du i mange lande kan betale med dit Visa/Dankort i butikkerne. Desuden er det ofte billigere at hæve kontanter, når du er nået frem til din destination fremfor at veksle hjemmefra.

Kassekredit

​Hvis du har et løbende behov for kredit eller gerne vil være i stand til at håndtere uforudsete udgifter, kan du muligvis have glæde af en kassekredit. 

Med en kassekredit betaler du kun rente af den del af kreditten, du bruger, og du bestemmer selv, hvornår du vil betale pengene tilbage. Du kan knytte din kassekredit til en af dine konti, f.eks. din lønkonto eller budgetkonto. En kassekredit kan løbe i op til 5 år ad gangen. Vi laver altid en individuel vurdering i forbindelse med etablering af kassekredit.

Renten på din kassekredit afhænger af, om den er oprettet med eller uden sikkerhed. Du kan se vores aktuelle priser og vilkår her.

Bevilget overtræk

​Med et bevilget overtræk har du lov til midlertidigt at trække over på din konto. Et bevilget overtræk kan løbe i op til 3 måneder.  

Har du brug for et bevilget overtræk, kan du kontakte os på telefon eller mail. Du kan også komme forbi vores kontorer i åbningstiden. Vi laver altid en individuel vurdering.

Du kan se vores aktuelle priser og vilkår her.

Forbrugslån

Det er muligt at optage et forbrugslån til køb af større nyanskaffelser såsom hårde hvidevarer, møbler eller lignende, som du ikke selv har råd til her og nu.

Forbrugslånet har en fast månedlig ydelse, der er tilpasset din økonomi og en løbetid på maksimalt 10 år. Forbrugslån forudsætter altid en individuel vurdering.    

Du kan se vores aktuelle priser og vilkår her. Kontakt os og hør nærmere.

Checks

Siden 1. januar 2017 har det ikke været muligt at bruge danske checks. Bankernes fælles aftale om checkindløsning sluttede med udgangen af 2016.

Oikos kan ikke udstede eller indløse udenlandske checks.

​Netbank

Med en selvbetjeningsaftale kan du få adgang til dine konti i vores netbank. Læs mere om dine muligheder for selvbetjening.

Mobilbank

Når du har en selvbetjeningsaftale til netbank, kan du oprette en bruger i vores mobil-app 'Andelskassen Oikos'. Læs mere om dine muligheder for selvbetjening.

NemID

​NemID er ét fælles log-in til både offentlige og private selvbetjeningsløsninger og til din netbank. Du skal bruge dit NemID for at logge på vores netbank og for at oprette en bruger i vores mobilbank. 

Hvis du blot skal se din kontooversigt eller overføre penge mellem egne konti, er det ikke nødvendigt at logge på med nøglekort. Der kan du nøjes med brugernavn og adgangskode. Hvis du vil overføre penge til andre pengeinstitutter, betale indbetalingskort eller foretage andre transaktioner ud af banken, vil du blive bedt om at benytte en nøgle fra dit nøglekort.

Du kan godkende aftaler med Oikos med dit NemID. I stedet for at sende aftalerne til dig med papir, kan vi lægge dem op til dig til godkendelse digitalt i netbanken eller i vores underskriftsrum. 

Hvis du har spørgsmål om NemID kan du søge hjælp på NemIDs egen hjemmeside. Du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte os.

MobilePay

​​MobilePay er en mobil-app, som kan bruges til at overføre penge på en nem måde. Man kan også bruge den til betalinger i butikker, online og i apps.

MobilePay er udviklet af Danske Bank i samarbejde med en række banker i Danmark. Hvis du har et Visa/Dankort hos Oikos, kan du bruge MobilePay. Du tilføjer bare dit betalingskort i app'en og indtaster dit kontonummer som modtagerkonto.

Læs mere på mobilepay.dk.​

FasterOikos​

​Sjælland:
Ved Stranden 20, 1. sal, 1061 København K

Telefon: 3336 2332

E-mail: oikos@faster.dk 

​​

Jylland:

​Højevej 18, Astrup, 6900 Skjern

Telefon: 9648 7000

E-mail: info@faster.dk

CVR: 21769916

Finanstilsyn

Cookiedeklaration

Åbningstider​

Mandag​ 10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

Tirsdag ​ 10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

​​​Onsdag  10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

​​Torsdag 10 - 17​   (telefonerne lukker kl. 17)

​​Fredag ​  10 - 16   (telefonerne lukker kl. 15)

​​​

Kundemøder aftales naturligvis også uden for åbningstiden.​

​​